Specialklasser

I specialklasserne har vi fokus på det hele barn og ikke alene skoleundervisningen. Vi arbejder derfor også med de funktionsforstyrrelser, som eleverne har, i tæt samarbejde med forældre og andre professionelle. Vores tilgang til undervisningen tager derfor udgangspunkt i klasserumsledelse, hvor nøgleordene er tydelighed, struktur og forudsigelighed.

På Horsens Byskole tilbyder vi undervisning i specialklasser fra 0. - 9. klassetrin, placeret på afdeling Fussingsvej. Vores elever i specialklasserne har primært generelle indlæringsvanskeligheder. Vi har også elever med forskellige former for diagnoser.

Som forælder til en elev i specialklasserne, vil du opleve, at…

… vi arbejder med en struktureret og forudsigelig skoledag med kendte voksne ansigter, så dit barn kan føle sig trygt.

… dit barn er en del af et stærkt fællesskab, hvor alle er forskellige, og hvor forskelligheder ses som en styrke.

… vi arbejder med individuel undervisning af den enkelte elev fremfor at undervise alle på holdet i det samme. Det betyder, at vi langt bedre kan tage højde for dit barns behov.

… vi har fokus på at skabe det faglige fundament for dit barn og fremme lyst og nysgerrighed til at lære. Derfor har vi stor fokus på konflikthåndtering, motorik og sprogstimuleringer. Herunder fokus på grundlæggende læring om bogstaver, tal og koder for social adfærd.

… de holddannelser, dit barn indgår i, baseres på hvilke kammerater det arbejder godt sammen med både socialt og fagligt.

… vi bruger skolens gode faglokaler (grupperum, krea-rum, fordybelsesrum, spillerum med mere) og også tager på udflugt og bruger omgivelserne udenfor skolen i hverdagen.

… vi har stor fokus på at arbejde med de sociale spilleregler i samfundet.

… vi ønsker en tæt og gerne daglig kontakt med dig som forælder, så vi kan sikre en god og tryg hverdag for dit barn.

… vi har fokus på at udvikle dit barn i retningen af selvstændighed, udvikle dit barns evne til at indgå i samarbejde med andre og evnen til at springe ud i det ukendte.

For at skabe en god hverdag for dit barn har vi brug for, at du som forælder:

• Bakker op om skolens tiltag
  • Deltager i møder, som omhandler dit barn og dit barns hverdag på skolen
  • Informerer kontaktpersoner ved sygdom, ændring af aftaler med mere.
  • Orienterer dig på AULA
  • Hjælper dit barn med at huske idrætstøj, madpakke og lignende.

Billedet viser elever fra en specialklasse med gule veste, der er ude ved Bygholm park og lytter til en af parkens gartnere

Billedet viser tre elever og en lærer, der laver æblemost i en æblepresser