Pædagogiske visioner

’På Horsens Byskole ønsker vi at gøre en forskel for eleverne hver eneste dag’

Billedet viser bagsiden af skulpturen, La Vida fra 2012 af Michael Kvium, lavet i bronze, som holder et stykke papir bag ryggen med bogstaven ÆVi brænder for at løfte eleverne fagligt og socialt, så de kan blive så dygtige som muligt, og så de kan udvikle en tro på egne evner og kompetencer.

Vi ruster eleverne til fremtidens udfordringer og præger dem i retningen af uddannelse, så de kan blive aktiv deltagende i samfundet og opleve egen succes. Det gør vi gennem målrettede og struktureret indsatser, hvor PLC (Pædagogisk læringscenter) og prototypeperioden er nogle af de indsatser, som vi er særligt stolte af på Horsens Byskole.

Vores PLC – pædagogisk læringscenter

PLC er vores faglige spydspids og løftestang for elevernes læring, en tværgående enhed som arbejder på tværs af skolens afdelinger. I PLC er vores leder for PLC, faglige koordinatorer og dygtige vejledere samlet. Det er her at skolens pædagogiske visioner for alvor bliver til konkrete handlinger gennem faglige diskussioner og initiativer – altid med blik for, at det, vi gør, skal gavne elevernes læring og trivsel.

PLC udvikler og understøtter vores pædagogiske personale, så de har de bedste forudsætninger for at lave god undervisning for alle. I PLC arbejder vi datainformeret og evidensbaseret. Det giver os et solidt grundlag for at følge elevernes udvikling tæt og se, hvilke indsatser, der er brug for.

Vores NEST-inspirerede tilgang

På Horsens Byskole har vi høstet gode erfaringer med den NEST inspirerede tilgang i undervisningen, blandt andet i skolens LINK-klasse på 9. årgang, men også på almenområdet i indskolingen. Der arbejdes fortsat på at udbrede metoderne fra NEST og derigennem skabe veltilrettelagt undervisning og inkluderende læringsmiljøer. Nøgleordene i NEST er vedvarende brug af struktur, tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal og oplever, at de voksne tager lederskab. Vi oplever, at tilgangen giver mere ro i klassen, styrker relationer og højner elevernes motivation for at indgå i undervisning.