Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fase 1

I Fase 1 (0. - 4. klasse) lægger vi fundamentet for dit barns nysgerrighed og lyst til læring i et livsperspektiv. Det er her, at børnene lærer de grundlæggende færdigheder, som senere udfoldes i den videre skolegang.

Derfor vil du og dit barn i Fase 1 på Horsens Byskole opleve, at…

… skoledagen er præget af tryghed, forudsigelighed og overskuelighed. Dit skolebarn vil opleve et skolemiljø, hvor vi er opmærksomme på den enkeltes behov, så alle kan føle sig mødt ogBilledet viser en lærer, der fortæller en 0. klasse om dagens skema forstået.

… vi skaber en rød tråd i overgangen fra dagtilbud til skole, så dit barn kan få den bedste start på en lang og lærerig skolegang.

... vi hver dag arbejder med at opbygge elevernes faglige fundament. Vi arbejder med bogstaverne og bogstavernes lyde, vi opbygger gode læsevaner og får styr på tallene. Dette er blot nogle af vores fokusområder.

… et tæt forældresamarbejde prioriteres højt. Vi er bevidste om, at den bedste start på dit barns skolegang indebærer et tæt, ligeværdigt og åbent samarbejde med dig om dit barns behov og kompetencer.

… møde et nærværende og lyttende personale, som altid er åbne for dialogen med dig og altid bestræber sig på at udvikle dit barns nysgerrighed for at lære og udvikle sig fagligt og socialt.

… dit barn bliver en del af et stærkt og rummeligt fællesskab, der holder fast i vores traditioner og sjove arrangementer. Dit barn vil blandt andet tage del i ugentlige morgensamlinger, fastelavn, motionsdag, vores 100-dags arrangement, trivselsdage, skolefest og meget meget mere.

… vi vægter det gode kammeratskab højt, fordi vi ønsker, at dit barn trives i fællesskab med sine kammerater og går herfra med gode og lærerige oplevelser. Derfor arbejder vi med holddelinger på tværs af årgange og aldre, og vi laver legeaftaler i frikvartererne for at styrke dit barns evne til at indgå i forpligtende og berigende fællesskaber. Vi har også legepatrulje bestående af ældre elever, som også understøtter de gode pauseaktiviteter og fællesskaber. I pauserne er der ligeledes mulighed for at spille skak eller deltage i Craft-aktiviteter på tværs af årgange.

… vi naturligvis ønsker at understøtte dit barns faglige styrker og svagheder. Men frem for alt vil du opleve, at vi ønsker at styrke dit barns tro på sig selv, nysgerrighed og lyst til at lære. Derfor bruger vi lege og andre kreative undervisningstilgange i dansk og matematik.

… vi øger vores krav og forventninger i takt med, at dit barn bliver mere selvstændigt. Vi arbejder for og støtter barnet i dets faglige, sociale og personlige udvikling for at give dit barn en god og lærerig skoledag.

… vi tager hånd om dit barn i forhold til overgangen mellem Fase 1 og Fase 2. Vi skaber tryghed og understøtter dit barn i overgangen, så barnet oplever overgangen som en helt naturlig del af skolegangen.

 

Billedet viser en elev, der deltager i dansktimenBilledet viser elever, der spiller på slagtøj i musiktimen